לא בטוחים איזו גרסה מתאימה לכם?

לחצו עליי

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0
0
0
0
0

מה זה פישינג: המדריך המלא על איך לא ליפול ברשת

תמונה הממחישה את פעולת הפישינג ברשת

השאלה מה זה פישינג היא לא רק שאלה מעניינת, אלא היא גם שאלה חשובה מאוד. זהו נושא בעולם האבטחה המשליך על אנשים פרטיים ובוודאי על עסקים. משמע – שאלה שכל משתמש מחשב צריך לשאול את עצמו. אם כך מהו פישינג ולמה כל כך חשוב שנכיר את המושג הזה? איך מתבצעת תקיפת פישינג ואיך נוכל להתגונן מפניה? הינה כל מה שחשוב לדעת רגע לפני שלוחצים אנטר.

 

מה זה פישינג?

פישינג (באנגלית Phishing ולא Fishing) הוא ניסיון לגנבת פרטים אישיים חשובים באמצעות התחזות דרך רשת האינטרנט. בעקבות התקפת פישינג מוצלחת אפשר להשיג פרטים אישיים כמו פרטי אשראי, תמונות אישיות, סיסמאות ועוד. אפשרות נוספת היא שהפרטים ינוצלו לשם תקיפה מתקדמת יותר, כלומר לשם חדירה למחשבי עסק מסוים ובאופן “שקט” לצורך ריגול עסקי למשל. 

 

איך מתבצעת מתקפת פישינג?

מתקפת פישינג עשויה להתבצע בדרכים רבות, אך יש לכך כמה מאפיינים קבועים למדי – כשבסופה תתבקשו למסור את פרטיכם האישיים. זהו סוג מתקפה שונה מהותית ממתקפה שבה מנסים לפרוץ למחשב ולגנוב מידע, שכן במתקפת פישינג המטרה היא שאתם תמסרו את המידע מרצונכם החופשי. אם כך, אפשר לומר שבקשת הפרטים היא השיא של הונאת פישינג, אך לפניה חייב להיות שלב ההתחזות. ההתחזות יכולה להיות למגוון גורמים ולהתבצע באופנים רבים. דוגמאות נפוצות לכך הן התחזות לאדם מסוים או לאתר אינטרנט. אם מדובר למשל במקום עבודה, המתחזים עשויים להציג עצמם כגורמים בהנהלת העסק, מצבי התחזות כאלה מכונים גם בשם “הנדסה חברתית”. דוגמה ידועה נוספת היא מצב של עובד חדש שלא מכיר את העסק כמעט בכלל. אם התוקפים מתמקדים באותו עסק ספציפית (ובהמשך נסביר באשר למצבים כאלה), הם עשויים להיות ערוכים לפנייה לעובדים חדשים, למשל בהתחזות לגורם בהנהלה שמטפל בקליטת עובדים חדשים או בהתחזות לגורם באגף הטכני המבקש סיסמה של העובד לכניסה למערכת המחשוב. במקרים מסוימים בקשת הפרטים מהקורבן תהיה הדרגתית, למשל בכניסה לאתר מזויף ובו המסך הראשי מבקש שם וסיסמה. לאחר מכן יעלה מסך נוסף שיבקש גם תאריך לידה וכן הלאה. לעיתים קרובות התוקפים ישתמשו בהבטחות וב”הרגעות” המספקות מבחינת הגולש מענה לחששות הנפוצים, למשל ההבטחה (חסרת הכיסוי כמובן) שלא יעשה כל שימוש בפרטים המוזנים מעבר למטרות ה”לגיטימיות” הנוכחיות או ש”האתר מאובטח ברמה הגבוהה ביותר” וכדומה. 

 

איך אפשר לזהות פישינג?

לקמפיין פישינג מאפיינים נפוצים המסייעים לזהות אותו בבירור. אחד המובהקים שבהם הוא הניסיון ליצור תחושת דחיפות – למשל הודעה שלפיה אם לא תיכנסו לאתר שבקישור בתוך 24 שעות כדי לטפל במקרה מיוחד שכביכול קרה “חשבונכם ייחסם”. אם תלחצו על הקישור, תתבקשו כמובן להזין פרטים אישיים כדי “להתחבר למערכת” וזו המטרה. ככלל, כדאי להתייחס לכל דחיפות כזו כנורה אדומה גדולה ומובהקת. ניסוחים בלי הגהה הם סימן ידוע נוסף של מתקפות פישינג. לעיתים אלה מתקפות שמבוססות על שפה אחרת שתורגמו בתוכנות תרגום והתוצאה אינה מושלמת. עוד אינדיקטור למתקפה כזו מספקים ניסוחים כלליים שאינם מופנים ספציפית אליכם, למשל ניסוח שאינו משתמש בשמכם. לדוגמה, לא סביר שאתר לנרשמים בלבד יודיע לכם שהחשבון שלכם כביכול נפרץ, אבל הוא לא ידע את שמכם הפרטי (לפחות את השם שבו אתם רשומים באתר). כתובת אתר חשודה או כתובת אימייל חשודה, גם הן מספקות סימנים חשובים לעין המיומנת. כתובת אתר חייבת להתחיל ב-https ולא סתם http. דוגמה נוספת, גוף רשמי שיש לו אתר לא יישלח אליכם אימייל שמסתיים למשל ב-gmail.com, אלא אם זה אימייל מג’ימייל עצמם.  

 

אילו סוגי פישינג קיימים?

עד כאן הצגנו את התופעה באופן כללי. אך חשוב גם להיות מודעים לסוגים הספציפיים של אופניי ביצוע מתקפות כאלה. אלה כמה דוגמאות בולטות לכך: 

 

פישינג באמצעות הודעה

הודעות SMS הן דרך נפוצה של תוקפים לבצע ניסיונות פישינג. לעיתים קרובות עושים זאת באמצעות התחזות לגופים מוכרים, כגון חברת ביטוח או בנק. כמעט תמיד הודעה כזו תכלול קישור שלחיצה עליו היא כמובן הפעולה שאתם בהחלט לא רוצים לעשות.

 

פישינג ממוקד

ניסיונות פישינג הם בדרך כלל כלליים וגנריים, כלומר מנסים “לדוג” כל מי שיעלה בחכתם באמצעות שיטות כלליות. אלה הודעות שנשלחות באותו ניסוח להיקף גדול של אנשים ובבת אחת. אך יש גם גישה אחרת, ממוקדת יותר. כאשר מנסים להשיג למשל פרטי מנהל בכיר בחברה, עשויים להתחיל תהליך של ניסיונות ה”תפורים” לנסיבות המיוחדות שלו. מצד אחד יעשו שימוש במידע ידוע כדי להגביר את תחושת האמינות של המסרים, ומצד שני המסרים עצמם יהיו מיוחדים וממוקדים רק במטרה של השגת הפרטים של אותו אדם ספציפי. 

 

פישינג טלפוני

פישינג בטלפון הוא ניסיון פישינג שלמעשה לא דורש בכלל מחשבים. לא הקורבן ולא התוקף זקוקים לכך. בסוג התקפה כזה, התוקף מתקשר לקורבן ומנסה לשכנע שהוא גורם לגיטימי ובכך לקבל פרטים אישיים. זה עשוי כמובן להגיע גם כשיחה דרך אמצעי ממוחשב כלשהו, כגון שיחה קולית דרך תוכנה בסמארטפון. בכל מקרה, מדברים עם אדם “אמיתי”, שמתחזה לאדם אחר ומנסה לגרום לכם למסור פרטים חשובים.  

 

פישינג דיפ פייק

“דיפ פייק” הוא ההתחזות לאנשים מסוימים באמצעות זיוף קול, תמונה ואפילו וידאו. טכניקות כאלה עדיין לא הגיעו לבשלות מרבית, לכן סביר שלא תראו וידאו משכנע בהקשר זה. אבל קול כבר אפשר לזייף ברמה גבוהה של דיוק ואף ידוע שבוצעו התקפות בטכניקה כזו בהצלחה. 

 

פישינג באמצעות מודעות

מודעות פרסום מזויפות עשויות לשמש כדרך לשכנע אנשים למסור פרטים. למשל לבקש אימייל כדי לשלוח לכם מיידית, כביכול, מדריך מסוים שמעניין אתכם. 

 

התחזות ברשתות

רשתות חברתיות הן כר פורה למתקפות מסוגים שונים, מאחר שאנשים פעילים בהן מאוד ובאופן חופשי למדי. ההתחזות עשויה להיות למישהו אחר או אפילו לגורם בחברה שמפעילה את הרשת החברתית עצמה. 

 

אתר מתחזה

אתר שמתחזה לאתר לגיטימי שבו הייתם מוכנים להשאיר פרטים, למשל אתר הבנק שלכם. אתם מחפשים לפי שם הבנק, מגיעים לאתר שמתחזה לו, מתבקשים להזין פרטים כדי לצפות בחשבונכם, מזינים אותם ומקבלים הודעה שהמערכת לא זמינה עקב תקלה זמנית. כעת, אתם עשויים עדיין לחשוב שהכול לגיטימי. אך עד שתקלטו שזה היה אתר מזויף, ייתכן שפרטיכם כבר ינוצלו לרעה. 

 

אז איך מתגוננים מפישינג?

ברמה המעשית מנקודת מבט של התגוננות, חשוב ליישם אבטחה טובה בכל דבר שימנע ממתקפות כאלה להצליח מלכתחילה. אך מעבר לכך, יש כללי זהירות שונים שחשוב ליישם באופן שמתייחס ישירות למתקפות כאלה:

 

מגלים ערנות וזהירות

לא חסרים ניסיונות פישינג ברשת. הדרך הראשונה לבלום אותם היא פשוט להיות מודעים לסיכונים שיש בכל פעם שגולשים ברשת האינטרנט ובכלל. לשים לב לכל דבר חשוד, לעצור ולחשוב לרגע אם זה אכן עשוי להיות ניסיון פישינג. במקומות עבודה אפשר לשפר באופן שיטתי את הערנות ואת הזהירות באמצעות הדרכות בנושא זה ואף ביצוע תרגולי פתע יזומות לשם בדיקה והעלאת המודעות. 

 

לא מכירים? לא מוסרים מידע!

זהירות מיוחדת כדאי ליישם כאשר מדובר בגורמים שאתם לא מכירים. הכלל הבסיסי הוא לא להיכנע ללחצים שונים למסירת מידע מהירה ודחופה כביכול, אלא קודם כל לפעול בגישה של הימנעות ממסירת המידע. רק אם ולאחר שהשתכנעתם בלגיטימיות, מוסרים את המידע המבוקש. אין “לא נעים” מבחינה זו.

 

בודקים כל הצעת חברות ברשת חברתית

רשתות חברתיות הן מקור מידע לא רק עליכם, אלא גם על מי שמבקשים להתחבר אליכם ברשת כזו. כדאי וחשוב לנצל זאת כדי לבדוק מי מציע לכם להתחבר אליו ברשת חברתית. אגב, אפשר לבדוק גם מעבר לאותה רשת עצמה. זאת, מאחר שאנשים רשומים פעמים רבות לכמה רשתות שונות. כמו כן, חיפוש חופשי במנוע חיפוש עשוי לספק פרטים נוספים, בייחוד אם מדובר במקור פישינג מוכר. 

 

תוכנות ייעודיות להגנה

מתקפות פישינג נבלמות במגוון דרכים. כמובן, היבט חשוב בכך הוא שימוש בתוכנות אבטחה מתאימות ואלה כמה דוגמאות בולטות לתוכנות כאלה: 

 

אוואסט avast premium security

תוכנת avast premium security מציעה הגנה מפישינג, הגנה על הרשת הביתית ועוד יכולות רבות וחשובות. התוכנה עצמה היא בין הבולטות והוותיקות ביותר בעולם האבטחה. 

 

ביטדפנדר bitdefender total security

התוכנה bitdefender total security מסייעת בהגנה על הפרטיות בכלל בשימוש במחשב. יכולות ההגנה שלה על התקני מחשוב ניידים מתחברות לכך היטב, מאחר שאלה מסוג ההתקנים הפגיעים ביותר להתקפות מסוגים שונים. זאת, לצד יכולות מתקדמות נוספות, כגון מנגנון ניהול סיסמאות. 

 

איי וי ג’י AVG internet security

תוכנת AVG internet security מציעה עזרי אנטי פישינג שונים, כולל אזהרה לגבי אתרים מסוכנים, פיירוול וכמובן סריקת המחשב לגילוי נוזקות למיניהן. 

 

סיכום

ללא ספק נושא הפישינג הוא נושא שחשוב גם להבין וגם להיות מודעים אליו ולהיזהר לגביו באופן מתמשך. אם נוהגים כך, אפשר לצמצם באופן מירבי את הסיכון מסוג מתקפה נפוץ זה. כמו כן, מודעות תאפשר לזהות בהקדם מקרים כאלה שהצליחו ולצמצם את נזקיהם מבעוד מועד. 

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו לקבלת מידע, הטבות ומבצעים

שתפו את המאמר

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

סרטים מומלצים באמזון פריים

שירות הטלוויזיה אמזון פריים הוא כבר מזמן חלק משירותי הטלוויזיה הגדולים והטובים ביותר שאפשר למצוא היום. מעבר לסדרות הנפלאות שאפשר לדבר עליהן הרבה, תוכלו למצוא

מה זה רובלוקס?

בקרב השחקנים הצעירים של ימינו יש כמה משחקים בולטים במיוחד בנוף, ואחד מהם הוא ללא ספק רובלוקס. המשחק הזה צבר תאוצה מדהימה בזמן שכולנו נאלצנו

סדרות מומלצות באמזון פריים

מחפשים סדרה חדשה לבינג׳ מהנה? אם עדיין אין לכם מינוי לשירות הטלוויזיה הנהדר אמזון פריים פלוס, אתם מפספסים הרבה מאוד תכנים שווים. ריכזנו לכם 10

בירור מוצר

שלום, אנא פרטו עד כמה שניתן מה בדיוק הצרכים שלכם, ובכמה עמדות יש לכם צורך.
צריכים עזרה ברכישה?

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

ווינדוס 11

סוג רכישה

תוקף

מאושר ע״י מייקרוסופט

מתאים למחשב חדש/מפורמט

הפעלה (אקטיבציה) לוינדוס קיים

ניתן להתקנה חוזרת

ניתן להעברה למחשב אחר

תומך בכל השפות

שימוש

Home

וינדוס 11 הום ריטייל / Microsoft Windows 11 Home Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 135₪.

הוספה לעגלה

Pro

וינדוס 11 פרו (ריטייל) / (Windows 11 Pro (Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי + עסקי

המחיר המקורי היה: 799₪.המחיר הנוכחי הוא: 159₪.

הוספה לעגלה

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

אופיס 2021

תוכנות כלולות

סוג רכישה

תוקף

תואם ל

סוג התקנה

ניתן להעברה בין מחשבים

תמיכה

מאושר ע״י מייקרוסופט

אופיס לבית ולסטודנט

אופיס לבית ולסטודנט 2021 / Microsoft Office Home & Student 2021

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ווינדוס 10/11
ניתן להתקנה חוזרת

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 339₪.

הוספה לעגלה

אופיס פרו פלוס

אופיס פרו פלוס 2021 / Microsoft Office Professional Plus 2021 - התקנה חד פעמית

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ווינדוס 10/11
התקנה חד פעמית
-

המחיר המקורי היה: 599₪.המחיר הנוכחי הוא: 149₪.

הוספה לעגלה

אופיס לבית ולעסק

אופיס לבית ולעסק 2021 / Microsoft Office Home & Business 2021 MAC - רישיון פרטי + עסקי

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
Mac
ניתן להתקנה חוזרת

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 299₪.

הוספה לעגלה

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

special_feature2

special_feature4

special_feature5

מוצר זה נמצא תחת שירות התקנה אוטומטית ויותקן בחשבונכם בלי שתצטרכו לעשות שום דבר.

לכן, כחלק מתהליך זה תתבקשו לשתף איתנו בטופס מאובטח את פרטי החשבון שלכם.

כמובן שאין לכם מה לדאוג, המערכת מתקינה באופן אוטומטי לחלוטין ואף גורם אינו חשוף לפרטים שלכם.

חשוב לציין – המערכת לא מחליפה או משנה שום דבר בחשבון שלכם למעט התקנת המוצר.

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

ווינדוס 11

סוג רכישה

תוקף

מאושר ע״י מייקרוסופט

מתאים למחשב חדש/מפורמט

הפעלה (אקטיבציה) לוינדוס קיים

ניתן להתקנה חוזרת

ניתן להעברה למחשב אחר

תומך בכל השפות

שימוש

Home

וינדוס 11 הום ריטייל / Microsoft Windows 11 Home Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 135₪.

הוספה לעגלה

Pro

וינדוס 11 פרו (ריטייל) / (Windows 11 Pro (Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי + עסקי

המחיר המקורי היה: 799₪.המחיר הנוכחי הוא: 159₪.

הוספה לעגלה