לא בטוחים איזו גרסה מתאימה לכם?

לחצו עליי

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0
0
0
0
0

נוזקה – כך תתגוננו מפני נזק למכשיר שלכם

גבר יושב אבוד מול מחשב שהנתונים שלו נחטפו על ידי נוזקה

נוזקה היא בהגדרה בסיסית מאוד תוכנה שנועדה להזיק למערכות מחשב למיניהן. הנוזקות הן מטרד בולט בעולם המחשוב לאורך שנים הפוגע בכל סוגי המכשירים – מסמארטפון עד שרת ואפילו בציוד היקפי כגון מדפסות. כיצד מתגוננים מפני איום גדול כזה? במאמר הזה תכלו לקרוא את כל מה שצריך לדעת.

מה זה נוזקה?

נוזקה היא תוכנה או קטעי קוד שונים אשר ביחד מאפשרים לגורמים עוינים להשיג מטרות שמזיקות לקורבנותיהם. בהגדרה זו נכללות גם “סוחטה”, “רוגלה” וסוגי נוזקות נוספים. מדובר בתוכנה, כמו כל תוכנה אחרת, אשר יש מאחוריה מפתחים והיא עוברת בדיקות תוכנה ואפילו שדרוגים ושכלולים לאורך חייה.

כיצד הנוזקה פועלת?

נוזקות הן בפועל אוסף סוגי תוכנות זדוניות השונות זו מזו בהתאם לסוג ה”נזק” שהן מכוונות לגרום. זהו לא בהכרח נזק מסוג פגיעה במערכת עצמה, אלא יכול להיות גם נזק לבעלי המערכת, כגון ריגול שקט אחר המתרחש בה. הנוזקות צריכות קודם כל גישה למערכת. זו מושגת בדרך כלל באמצעות שימוש בפרצות שונות המוכרות לתוקפים. ייתכן שאלה פרצות שהתגלו רק לאחרונה (מכונות פרצות zero day) ועדיין אין עדכוני מערכת שסוגרים אותן, וזהו כמובן מצב מסוכן. פרצות אלה עשויות להיות ידועות לציבור הרחב או כאלה שידועות רק למעטים. אם רק התוקפים מכירים אותן, זהו מצב מסוכן מאוד. כעת, התוקפים מפתחים תוכנה או קוד המנצלים לרעה פרצה זו. יש ההיבט של חדירה למערכת ולצידו מפותח גם מה שדרוש כדי לבצע את זממם של התוקפים. היבטים נוספים עשויים להיות פיתוח מה שדרוש לשם הסתרת הנוזקה ומה שדרוש לשם התפשטותה ממחשב למחשב. נוזקות מפותחות פעמים רבות על בסיס נוזקות קיימות ויש לא מעט מצבים, שבהם התוקפים משתמשים בכמה נוזקות שונות בהדרגה או במקביל.

סוגי נוזקות

תולעת blaster

וירוס שהתפשט ב-2003 בצורה נרחבת והביא בין השאר לאתחול מחשבים. בעקבות חקירת הפרשה אחד ממפתחיו הורשע ונשלח לכלא (הנוספים לא התגלו).

תולעת sasser

תולעת שהתפשטה בעבר דרך מערכות חלונות 2000 ו-XP. תולעת זו פגעה בעסקים רבים בעולם, כולל למשל חברת התעופה דלתה אשר נאלצה בעקבות זאת לבטל כמה טיסות.

וירוס Stuxnet

נוזקה בולטת ששמה על הכוונת מערכות בקרה תעשייתית מסוג SCADA. הנוזקה התפרסמה בכך שהיא פגעה במתקני גרעין באיראן. היא התגלתה לראשונה ב-2010.

וירוס MyDoom

וירוס שזוהה לראשונה ב-2004 וחידש במהירות הפצתו. מטרתו הראשונית הייתה הפצת דואר זבל (ספאם).

וירוס CodeRed

וירוס ישן (2001) ובולט, שחידש בכך שהוא עשה שימוש בכמה טכניקות תקיפה במקביל. נוזקה זו תקפה שרתים ובהמשך הופיעה בוואריאציות נוספות.

איך נדבקים בנוזקה?

דרכי ההידבקות האפשריות בנוזקה רבות למדי. אלה שלוש דוגמאות לכך:

לחיצה על באנרים חשודים

באנרים פרסומיים באתרים אינם בדיוק חלק מהאתר עצמו. לכן, הם פעמים רבות ערוץ שדרכו תוקפים מנסים להדביק גולשים שלא נזהרים. הלחיצה מובילה ישירות לביצוע פעולה זדונית מסוימת או להעברת הגולש לאתר שהוא עצמו מסוכן.

לחיצה על חלונות קופצים חשודים

גם חלונות פופ אפ אשר “קופצים” תוך כדי גלישה באתר עשויים להכניס את הגולש לסביבה חדשה ולעיתים מסוכנת. אגב, אפשר לנטרל בדפדפנים את האפשרות של פתיחת חלונות כאלה באופן אוטומטי. בצורה כזו, אם אתר ירצה לפתוח חלון פופ אפ, הוא קודם לכן יבקש רשות.

לחיצה על קישורים שנשלחים בהודעות SMS או במייל

קישורים ממקורות שאינכם מכירים, עשויים להיות מסוכנים מאוד. בין היתר מאחר שהקישור הגלוי לעין אינו זהה בהכרח לקישור בפועל. כלומר יכול להיות שהוא יראה כמו קישור לאתר ממשלתי (ולכן אמין), אך בלחיצה עליו תגלו שאתם מועברים לאתר זדוני שונה לגמרי מהאתר שבקישור.

 איך יודעים אם המחשב נדבק בנוזקה?

דף הבית של הדפדפן השתנה

יש סימנים רבים מאוד להדבקה אפשרית. אחד הפשוטים לזיהוי הוא דף בית שונה מהרגיל בדפדפן שלכם. סימן זה לא מופיע בכל מקרי ההדבקה, אשר פעמים רבות לא קשור בכלל לגלישה באינטרנט. אך שינוי דף בית אינו מתרחש מעצמו והוא בהחלט צריך להדליק נורה אדומה.

המחשב או הטלפון עובדים בצורה איטית מהרגיל

כאשר נוזקה פועלת ברקע, היא עשויה להאט את המחשב. לא בהכרח בגללה כתוכנה מאחר שהיא לרוב קוד קומפקטי שלא מעמיס בעצמו על המחשב, אלא בגלל מה שהיא עושה ברקע. למשל רתימת המחשב שלכם לביצוע התקפות מניעת שירות על אתרים בלי ידיעתכם. סימן זה לא יהיה נוכח תמיד בעקבות הדבקה בנוזקה. למעשה, יש נוזקות שחשוב למפעיליהן שלא יתגלו והן פעילות לאורך זמן באופן “שקט” ככל האפשר. כמו כן התחזקות המחשבים עם הזמן, בעיקר מעבדים וזיכרונות, החלישה במידה מסוימת את היכולת לחוש האטה בפעילות המחשב. אך זה עדיין סימן מובהק למצב חשוד שצריך לברר ואשר עשוי לנבוע ממקורות טכניים או מנוזקה.

תוכנות מסוימות קורסות ללא סיבה

קריסת מחשבים או תוכנות עשויה להצביע על נוכחות נוזקה. לא תמיד הדבר ברור מאחר שזו עשויה להיות גם תקלה טכנית מסוגים רבים. כמובן, אם יש הודעה מיוחדת שמזוהה עם הנוזקה אז מדובר בהכרח בנוזקה, כמו למשל הודעת סחיטה. כמו כן, נזכיר כי נוזקות מיועדות לבצע פעולה מסוימת. נוזקה מסוכנת באמת לא תסתפק ב”תעלול” זמני ומטריד, כגון גרימה לקריסת תוכנות או לקריסת מערכת ההפעלה.

נדבקתי! מה עושים עכשיו?

בעקבות הידבקות המחשב שלכם בנוזקה, מומלץ שתבצעו סריקה מקיפה בעזרת תוכנת אנטי וירוס איכותית. ברוב המקרים תוכנה כזו תוכל לזהות את הנוזקה ולהסיר אותה. אנו מדברים בעיקר על תוכנה בתשלום כגון eset complete ולא על גרסאות ניסיון או גרסאות חינם חלשות מדי. לאחר מכן, רצוי “לעשות חושבים” היטב ולנסות לנתח ולהבין – כיצד נבדקתם, מתי ומדוע. כך אתם עשויים להיערך טוב יותר לעתיד ולמנוע הישנות של מקרים כאלה. בכל מקרה, מומלץ שלא להמתין עם הטיפול בניקוי הנוזקה, משום שנוזקות נוטות להזיק באופן שמתרחב בהדרגה. הן מדביקות עוד ועוד מחשבים ועשויות לבצע פעולות זדוניות נוספות גם בלי ידיעתכם. זו היא בכלל נקודה חשובה, לא להניח שאם אינכם רואים פעילות גלויה של נוזקה הכול בסדר ולא נדבקתם. לכן, אם יש חשש כלשהו, מוטב לסרוק בהקדם את כל המחשב בתוכנת האנטי וירוס. כמו כן ולמעשה עוד לפני כן, חשוב לוודא שתוכנת האנטי וירוס עצמה מעודכנת וגם מכוונת היטב. לשם ההמחשה, האם היא מכוונת לבצע סריקה מהירה יחסית אך פחות יסודית? ייתכן שאינכם מודעים לכך ותשמחו לראות שהסריקה בוצעה במהירות ולא מצאה דבר. אך למעשה, הנוזקה אולי מסתתרת במקומות שהאנטי וירוס דילג עליהם, לא “באשמתו” אלא מאחר שאתם כיוונתם אותו בצורה כזו, אולי מחוסר תשומת לב ואולי מחוסר ידע.

איך מונעים הדבקה?

לפני הכול, חיוני שתהיה לכם במחשב או בסמארטפון תוכנת אנטי וירוס מתקדמת, כגון ESET PROTECT Advanced. אחרי רכישת מוצר כזה, חשוב ללמוד אותו היטב ולכוון אותו בצורה חכמה בהתאם להעדפותיכם. אנטי וירוס אינו תוכנה שעושה רק דבר אחד אלא הוא כולל למעשה אוסף יכולות שימושיות מסוגים שונים. למשל, היכולת לבדוק את מצב המחשב בזמן אמת, כמו למשל לבדוק שלא “רץ” בזיכרון קוד מסוכן. אנטי וירוס עשוי גם לבדוק את הגלישה שלכם כולל התראה על אתרים מסוכנים. בהמשך, כדאי לזכור להבטיח שהאנטי וירוס שלכם מעודכן, לבצע איתו סריקות יזומות מדי פעם ולשים לב לסיום תקופת הרישיון שלו. לעיתים, אנטי וירוסים כוללים גם יכולות מיוחדות החורגות מעט מיכולות זיהוי וניקוי וירוסים, למשל יכולות הצפנה או גיבוי וכאמור כדאי להתעמק בכך ולנצל זאת. כמו כן, עם הזמן דרישות האבטחה שלכם עשויות להשתנות. בעקבות זאת, אולי תרצו לשקול רכישת גרסה מתקדמת יותר של האנטי וירוס.

אם אתם רוצים לעשות עבודה יסודית באמת בנושא זה, חיוני ללמוד וליישם אבטחת מחשבים גם מעבר לאנטי וירוס. למרות היותו כלי חשוב, אנטי וירוס לא מסוגל למנוע כל הדבקה או לטפל בכל מצב. חשוב מאוד גם להשתמש בדפדפן עדכני ובטוח אשר כיוונתם כהלכה. כמובן, כדאי מאוד גם להיזהר באשר לאתרים שאליהם אתם גולשים ולהימנע מאתרים מפוקפקים למיניהם. מבחינת שימוש זהיר במחשב כדי שלא להידבק, חשוב לרכוש הרגלים מומלצים. למשל, שלא ללחוץ על קישורים שלא מוכרים לכם ממקורות חשודים. במקרים רבים, קישורים כאלה מתחזים ללגיטימיים או לכאלה המגיעים ממקורות מוכרים כגון הדואר או חברת החשמל. עוד טיפ שימושי הוא להיזהר מלחיצה על פרסומות שבהן מבטיחים דברים שנשמעים טובים מדי מכדי להיות אמיתיים.

סיכום

הידבקות בסוגי הנוזקות למיניהן אינה גזרת גורל. אפשר בהחלט להתארגן באופן שיטתי ומסודר, אשר מצמצם תופעות לא נעימות מסוג זה למינימום וגם משפר את היכולת להתמודד איתן. עזר חיוני בכך מספקות כמובן תוכנות האנטי וירוס האיכותיות.

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו לקבלת מידע, הטבות ומבצעים

שתפו את המאמר

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

סרטים מומלצים באמזון פריים

שירות הטלוויזיה אמזון פריים הוא כבר מזמן חלק משירותי הטלוויזיה הגדולים והטובים ביותר שאפשר למצוא היום. מעבר לסדרות הנפלאות שאפשר לדבר עליהן הרבה, תוכלו למצוא

מה זה רובלוקס?

בקרב השחקנים הצעירים של ימינו יש כמה משחקים בולטים במיוחד בנוף, ואחד מהם הוא ללא ספק רובלוקס. המשחק הזה צבר תאוצה מדהימה בזמן שכולנו נאלצנו

סדרות מומלצות באמזון פריים

מחפשים סדרה חדשה לבינג׳ מהנה? אם עדיין אין לכם מינוי לשירות הטלוויזיה הנהדר אמזון פריים פלוס, אתם מפספסים הרבה מאוד תכנים שווים. ריכזנו לכם 10

בירור מוצר

שלום, אנא פרטו עד כמה שניתן מה בדיוק הצרכים שלכם, ובכמה עמדות יש לכם צורך.
צריכים עזרה ברכישה?

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

ווינדוס 11

סוג רכישה

תוקף

מאושר ע״י מייקרוסופט

מתאים למחשב חדש/מפורמט

הפעלה (אקטיבציה) לוינדוס קיים

ניתן להתקנה חוזרת

ניתן להעברה למחשב אחר

תומך בכל השפות

שימוש

Home

וינדוס 11 הום ריטייל / Microsoft Windows 11 Home Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 135₪.

הוספה לעגלה

Pro

וינדוס 11 פרו (ריטייל) / (Windows 11 Pro (Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי + עסקי

המחיר המקורי היה: 799₪.המחיר הנוכחי הוא: 159₪.

הוספה לעגלה

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

אופיס 2021

תוכנות כלולות

סוג רכישה

תוקף

תואם ל

סוג התקנה

ניתן להעברה בין מחשבים

תמיכה

מאושר ע״י מייקרוסופט

אופיס לבית ולסטודנט

אופיס לבית ולסטודנט 2021 / Microsoft Office Home & Student 2021

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ווינדוס 10/11
ניתן להתקנה חוזרת

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 339₪.

הוספה לעגלה

אופיס פרו פלוס

אופיס פרו פלוס 2021 / Microsoft Office Professional Plus 2021 - התקנה חד פעמית

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ווינדוס 10/11
התקנה חד פעמית
-

המחיר המקורי היה: 599₪.המחיר הנוכחי הוא: 149₪.

הוספה לעגלה

אופיס לבית ולעסק

אופיס לבית ולעסק 2021 / Microsoft Office Home & Business 2021 MAC - רישיון פרטי + עסקי

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
Mac
ניתן להתקנה חוזרת

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 299₪.

הוספה לעגלה

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

special_feature2

special_feature4

special_feature5

מוצר זה נמצא תחת שירות התקנה אוטומטית ויותקן בחשבונכם בלי שתצטרכו לעשות שום דבר.

לכן, כחלק מתהליך זה תתבקשו לשתף איתנו בטופס מאובטח את פרטי החשבון שלכם.

כמובן שאין לכם מה לדאוג, המערכת מתקינה באופן אוטומטי לחלוטין ואף גורם אינו חשוף לפרטים שלכם.

חשוב לציין – המערכת לא מחליפה או משנה שום דבר בחשבון שלכם למעט התקנת המוצר.

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

ווינדוס 11

סוג רכישה

תוקף

מאושר ע״י מייקרוסופט

מתאים למחשב חדש/מפורמט

הפעלה (אקטיבציה) לוינדוס קיים

ניתן להתקנה חוזרת

ניתן להעברה למחשב אחר

תומך בכל השפות

שימוש

Home

וינדוס 11 הום ריטייל / Microsoft Windows 11 Home Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 135₪.

הוספה לעגלה

Pro

וינדוס 11 פרו (ריטייל) / (Windows 11 Pro (Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי + עסקי

המחיר המקורי היה: 799₪.המחיר הנוכחי הוא: 159₪.

הוספה לעגלה