לא בטוחים איזו גרסה מתאימה לכם?

לחצו עליי

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0

הזן את פרטי החשבון

אנא מלא שדה זה

0
0
0
0
0
0

סוס טרויאני: המדריך להתגוננות מפני סוסים טרויאנים

סוס טרויאני דיגיטלי
סוס טרויאני הוא סוג מיוחד של נוזקה, אשר מדביק מחשבים באמצעות התחזות לדבר מה לגיטימי. בתחום אבטחת המחשבים, מה שמכונה לעיתים “סייבר”, יש היקף גדול מאוד של איומי אבטחה. אלה כוללים מגוון רחב של סוגי נוזקות (malware), אשר אחד הוותיקים שבהם הוא הסוס הטרויאני (Trojan horse). זו היא נוזקה מתוחכמת למדי, נפוצה ומסוכנת. לכן, לכל מי שמעוניין לא “להידבק” בסוס טרויאני, כדאי מאוד להכיר את סוג הנוזקה הזאת ולהבין כיצד מתגוננים מפניה. במאמר שלפניכם ניתן לכם את כל המידע על הסוס הטרויאני ושיטות שיעזרו להתגונן מפניו. מתחילים.   

מה זה סוס טרויאני?

כמו סוס העץ המפורסם מההיסטוריה היוונית, אשר בעזרתו הכניסו בעורמה חיילי אויב ליעדם, כך גם הנוזקה מסוג הסוס הטרויאני נכנסת לסביבת המחשוב שלנו במסווה. בין אם מדובר במחשב שולחני, סמארטפון, טאבלט או לפטופ – סביבת המחשוב היא סביבה מורכבת למדי, ויש בה אלמנטים רבים שמשמשים אותנו באופן קבוע ותקין. אך עלול להיות בסביבה זו גם אלמנט “בוגדני” ויוצא דופן – הסוס הטרויאני. אם נדבקתם בווירוסים אחרים של מחשב, סביר שדי מהר תבינו שנפגעתם. פעולת המחשב תשתבש, קבצים יימחקו, אולי אפילו תעלה הודעת סחיטה וכן הלאה. הסוס הטרויאני לעומת זאת, משתדל לפעול מאחורי הקלעים, וזהו היבט מרכזי בפעולתו ולכן גם מסוכן במיוחד.   

כיצד “נדבקים” ברוגלה?

סוס טרויאני נחשב “רוגלה” משום שהוא עשוי לרגל אחריכם, בין שאר הפעולות האחרות שהוא יכול לבצע, עליהם נרחיב בהמשך. בכל מקרה, פעולתו היא “שקטה” ולכן גם אופן ההידבקות בו הוא “שקט” באופיו. כלומר, נוזקה זו מקפידה שלא למשוך תשומת לב בכלל ואת ההדבקה בסוס טרויאני מבצע משתמש המחשב בעצמו. משתמש המחשב מאשר דבר מה שמוצג לפניו כדבר לגיטימי, אך כולל רכיב תוכנה זדוני. הסוס הטרויאני עשוי להתחזות לדברים רבים, כשהדוגמה הבולטת היא התחזות לתוכנה רגילה – למשל הורדת תוכנה חינמית שנראית על פניו אמינה. כשמורידים את התוכנה ומתקינים אותה במחשב הכול נראה בסדר, אך למעשה המחשב “נדבק” בסוס טרויאני.  סוס טרויאני עשוי להסתתר גם בתוך קבצי APK פרוצים או להתחזות לתוכנות המורידות קבצי MP3 ואף לסוגי תוכנה מורכבים יותר, כולל תוכנת אנטי וירוס. דוגמה נפוצה אחרת, היא קבלת דואר אלקטרוני שנראה לגיטימי ואף דחוף. בארץ ידוע המקרה החוזר של מיילים שמתחזים להודעות ממחלקת הגבייה של חברת החשמל. במיילים מסוג זה עשויים להיות קישורים, כביכול למעבר ל”הסדרת חוב” לחברה, או קבצים מצורפים שבהם “החשבונית האחרונה” כביכול. לחיצה על הקישור או פתיחת הקובץ המצורף, עשויים להוביל להדבקה בסוס הטרויאני.   

מהם הנזקים שסוס טרויאני יכול לגרום?

אם כך, מדובר בנוזקה אשר חדרה באופן סמוי למחשב, לטלפון החכם או לכל התקן אחר. סביר להניח שהיא תופעל אוטומטית ותרוץ ברקע בכל פעם שתפעילו את המכשיר. אבל מהי המשמעות של הדבקה בסוס טרויאני? סוסים טרויאנים מסוגלים לגרום לכל נזק רגיל שנוזקות באשר הן גורמות. מאחר שמטרתם להישאר במערכת כשהם חבויים, הסוסים הטרויאניים לרוב לא יגרמו לנזקים גלויים. הם כן עשויים לבצע בין היתר את הפעולות האלה: בסיס לפעילויות אחרות – לשמש כבסיס טכני להתקפות מסוגים שונים, למשל להתקפת סוחטה.  גנבת פרטים חד פעמית – לגנוב אוסף פרטים שימושיים לתוקפים, כגון שמות משתמש וסיסמאות או פרטי אשראי. זאת, בשביל שימוש עברייני ישיר שלהם בפרטים אלה או למכירת המידע לגורמים אחרים.  ריגול מתמשך – מצב שבו סוס טרויאני מבצע ריגול עסקי או ריגול אישי מתמשך. למשל העברת מידע לגבי פעילות מחקר ופיתוח בחברה גדולה לידי מתחרי החברה.  ניצול בידי גורם אחר – גורם זדוני עשוי להדביק את המחשב שלכם בסוס טרויאני, אבל לא לנצל אותו למטרותיו. גורם זדוני אחר, עשוי בעתיד לבדוק את המערכת שלכם מרחוק כדי לתכנן כיצד לתקוף. אם הוא יגלה שכבר מותקן בה מנגנון סוס טרויאני שמוכר לו, והוא עלול לנצל אותו בעצמו.   

אילו סוגי סוסים טרויאנים קיימים?

בהתאם לאופי פעילותם, אפשר לחלק את הסוסים הטרויאניים לסוגים האלה:  Rootkit – נוזקה אשר מוטמעת במערכת ההפעלה, כדי לספק למפעיליה יכולת ביצוע פעולות נרחבת ככל האפשר.  RAT – נוזקה מסוג Remote Access Trojan, אשר מתמקדת במתן יכולת שליטה מרחוק על המחשב הנגוע.  Backdoor – “דלת אחורית” אל המערכת, אשר מאפשרת לחדור אליה בעתיד ובאופן נסתר.  Keylogger – נוזקה שמתמקדת בניטור פעילות המקלדת ובשליחת המידע ממנה לתוקפים.  בוטנט –Botnet היא רשת מחשבים נגועים, אשר מופעלת כמשאב מחשוב אחד. סוס טרויאני הוא בין הדרכים, באמצעותן אפשר “לרתום” מחשב לרשת כזו. פעילות הבוטנט יכולה להיות למשל התקפת אתרים, במתקפה מסוג מניעת שרות מבוזרת (DDoS). פעילות זו תהיה כמובן מוסתרת מבעלי המחשב ככל האפשר.   

כך תזהו סוס טרויאני

נוזקות אלה מקפידות להסתתר וטובות בכך. אז כיצד מזהים אותן בכל זאת?  ערנות לחשודים – ראשית, חיוני להיות ערים לכל התרחשות חשודה במחשב. למשל איטיות לא ברורה של המחשב או קריסות חוזרות של מערכת ההפעלה. זו עשויה להיות אינדיקציה לנוכחות נוזקה.  סריקה יזומה – אם יש חשד שהמחשב נדבק בנוזקה, אפשר לבצע סריקה יזומה באמצעות כלי אבטחה מתאימים. על כך נפרט מיד בהמשך הדברים.  הגנה בזמן אמת – בכל מקרה, חשוב מאוד שבמחשב תפעל באופן קבוע תוכנה שמספקת הגנה שוטפת. זה אומר הגנה בזמן אמת שבודקת למשל כל קובץ שפותחים. לבדוק חלונות שנפתחים אוטומטית – כשאתם מפעילים את המחשב אילו תוכנות נטענות בצורה אוטומטית? מה עוד “רץ” בזיכרון המחשב? אפשר ואף חשוב לבדוק זאת.   

כלים מומלצים להתגוננות מסוסים טרויאנים

כדי להתגונן מסוסים טרויאניים, מומלץ להסתייע בין היתר באמצעים האלה: אנטי וירוס – פתרון אנטי וירוס אשר מכיל רכיב הגנת רשת, כמו אנטי וירוס של ESET לדוגמה. אגב, כלים אלה טובים היום יותר מאשר כלים להגנה מוירוסים פשוטים של מחשב – עולם הנוזקות התרחב וכך גם הם, רק הכינוי נשאר מעט מצומצם בהיקפו.  VPN – שימוש בתוכנת Virtual Private Network להגנת התקשורת שלכם. תוכנה כזו מסייעת בין השאר בכך שהיא מסווה את המיקום שממנו אתם גולשים.  פיירוול – הפיירוול הוא עוד כלי ותיק וחשוב להגנת התקשורת. פיירוול בסיסי לעיתים מובנה במערכת ההפעלה (כך זה בחלונות למשל). יש כמובן גם מוצרי פיירוול מתקדמים יותר, כתוכנה עצמאית או כשילוב של חומרה ייעודית ותוכנה (firwall appliance). חשוב להדגיש שהסתמכות על כלי עזר בלבד לא מספיקה. מניעת הדבקה איכותית מסתמכת באופן ניכר על מודעות לסיכונים ונקיטת צעדי זהירות באופן קבוע. בעסקים, חשוב לתת לכך מענה ברמה של נהלים מסודרים, הדרכות ואף “בדיקות חדירה” שוטפות. 

לסיכום

בשורה התחתונה, אם מעוניינים להתגונן מפני נוזקות מתוחכמות אלה, חשוב לנקוט בגישה כוללנית ואיכותית לאבטחה. גם בשל העובדה שמדובר בנוזקה שמתמחה בהסתתרות וגם מאחר שנזקיה הפוטנציאליים גדולים מאוד.
הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו לקבלת מידע, הטבות ומבצעים

שתפו את המאמר

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

אנטי וירוס מומלץ
אנטי וירוס מומלץ

בעידן שבו החיים שלנו מתנהלים דרך הרשתות החברתיות, אתרי האינטרנט ובאופן כללי במרחב המקוון, אנו חשופים ללא מעט איומים העלולים להגיע ולתקוף את המחשב שלנו

סרטים מומלצים באמזון פריים

שירות הטלוויזיה אמזון פריים הוא כבר מזמן חלק משירותי הטלוויזיה הגדולים והטובים ביותר שאפשר למצוא היום. מעבר לסדרות הנפלאות שאפשר לדבר עליהן הרבה, תוכלו למצוא

מה זה רובלוקס?

בקרב השחקנים הצעירים של ימינו יש כמה משחקים בולטים במיוחד בנוף, ואחד מהם הוא ללא ספק רובלוקס. המשחק הזה צבר תאוצה מדהימה בזמן שכולנו נאלצנו

בירור מוצר

שלום, אנא פרטו עד כמה שניתן מה בדיוק הצרכים שלכם, ובכמה עמדות יש לכם צורך.
צריכים עזרה ברכישה?

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

ווינדוס 11

סוג רכישה

תוקף

מאושר ע״י מייקרוסופט

מתאים למחשב חדש/מפורמט

הפעלה (אקטיבציה) לוינדוס קיים

ניתן להתקנה חוזרת

ניתן להעברה למחשב אחר

תומך בכל השפות

שימוש

Home

וינדוס 11 הום ריטייל / Microsoft Windows 11 Home Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 145₪.

הוספה לעגלה

Pro

וינדוס 11 פרו (ריטייל) / (Windows 11 Pro (Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי + עסקי

המחיר המקורי היה: 799₪.המחיר הנוכחי הוא: 169₪.

הוספה לעגלה

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

אופיס 2021

תוכנות כלולות

סוג רכישה

תוקף

תואם ל

סוג התקנה

ניתן להעברה בין מחשבים

תמיכה

מאושר ע״י מייקרוסופט

אופיס לבית ולסטודנט

אופיס לבית ולסטודנט 2021 / Microsoft Office Home & Student 2021

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ווינדוס 10/11
ניתן להתקנה חוזרת

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 339₪.

הוספה לעגלה

אופיס פרו פלוס

אופיס פרו פלוס 2021 / Microsoft Office Professional Plus 2021 - התקנה חד פעמית

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ווינדוס 10/11
התקנה חד פעמית
-

המחיר המקורי היה: 599₪.המחיר הנוכחי הוא: 165₪.

הוספה לעגלה

אופיס לבית ולעסק

אופיס לבית ולעסק 2021 / Microsoft Office Home & Business 2021 MAC - רישיון פרטי + עסקי

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
Mac
ניתן להתקנה חוזרת

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 315₪.

הוספה לעגלה

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

special_feature2

special_feature4

special_feature5

מוצר זה נמצא תחת שירות התקנה אוטומטית ויותקן בחשבונכם בלי שתצטרכו לעשות שום דבר.

לכן, כחלק מתהליך זה תתבקשו לשתף איתנו בטופס מאובטח את פרטי החשבון שלכם.

כמובן שאין לכם מה לדאוג, המערכת מתקינה באופן אוטומטי לחלוטין ואף גורם אינו חשוף לפרטים שלכם.

חשוב לציין – המערכת לא מחליפה או משנה שום דבר בחשבון שלכם למעט התקנת המוצר.

תוכנית תמחור

גרסאות נוספות

ווינדוס 11

סוג רכישה

תוקף

מאושר ע״י מייקרוסופט

מתאים למחשב חדש/מפורמט

הפעלה (אקטיבציה) לוינדוס קיים

ניתן להתקנה חוזרת

ניתן להעברה למחשב אחר

תומך בכל השפות

שימוש

Home

וינדוס 11 הום ריטייל / Microsoft Windows 11 Home Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי

המחיר המקורי היה: 699₪.המחיר הנוכחי הוא: 145₪.

הוספה לעגלה

Pro

וינדוס 11 פרו (ריטייל) / (Windows 11 Pro (Retail

תשלום חד פעמי
ללא הגבלת זמן
ביתי + עסקי

המחיר המקורי היה: 799₪.המחיר הנוכחי הוא: 169₪.

הוספה לעגלה